setegram

Instagram

20.3.13

NOTA UNTUK AFINNA



Sekarang Afinna ada satu hobi baru. Dia selalu nak panjat atas bahu gua dan nak capai benda yang tinggi-tinggi. Nak pegang frame pintu la, nak pegang frame gambar dekat dinding la, nak pegang kipas dinding la, nak pegang shower la, nak cuit itu, nak cuit ini.

Gua selalu perasan, bila dia dapat pegang benda-benda tinggi ni, nanti dia akan ketawa. Gembira la dapat pegang. Selama ni asyik dapat tengok dari bawah je. Gua pun mula-mula letih juga nak melayan benda macam ni. Tapi lama-lama bila dah selalu main benda ni, buat gua terfikir dan mendalami secara makrifat, apa yang Afinna nak capai itu adalah impian dia.

Dia bercita-cita nak pegang frame gambar. Jadi dia memasang impian. Bila dah pasang impian, dia kena pula ada usaha. Usaha dia ialah pujuk gua main dukung belakang. Susah sebenarnya dia nak ajak gua main sebelum ni. 24 jam sibuk. Nak fesbuk lagi, nak main gitar lagi, nak bertukang lagi. Bila dah dapat dukung belakang, maka tercapai la impian dia nak pegang frame gambar yang tinggi tu. Maka, tersengih-sengihla Afinna lantaran apa yang dhajati tercapai.

Itu pada anak kecil, begitu juga dengan kita. Kalau kita nak sesuatu, dan bila tercapai dan ada pula orang  yang sokong kita mesti la kita seronok dan puas hati kan?

Jadi, gua menanam azam di dalam diri, apa saja impian yang Afina impikan bila dia besar nanti, seperti belajar sampai oversea ke, nak jadi askar ke, nak jadi jurutera ke, nak itu, nak ini, gua danPuan Bini akan sentiasa 'mendukung' dari belakang agar impian dia tercapai. Dukung belakang pada aku adalah simbolik kepada 'moral support'. Sampai dewasa Babah akan support lu, Afinna.

Eh, apasal gua jadi abah-abah sangat hari ni?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan