setegram

Instagram

18.3.13

TIOMAN RAGE 6 (FINAL PART)


Gua pun tak berapa ingat berapa hari sebenarnya kami semua stay di Pulau Salang. Sama ada 4 hari ke 5 hari. Tapi yang paling gua ingat ialah kami tak cukup duit nak bayar sewa chalet tu. Bajet dah burst. Ini gila babi ni. Silap-silap boleh jadi orang tahanan dekat pulau. Kena kerah basuh bot ke, repair jala ke, ambik sub pasang atap zink ke. Aah gila, gila. Gua nak balik juga. Berenang pun tak apa.

Kami merancang untuk balik pada keesokkan harinya, sebelah pagi. Jadi malam tu ingat nak setelkanlah duit sewa chalet. Bincang punya bincang, masing-masing nekad la apa nak jadi. Mintak diskaun ke, bayar kemudian ke. Try je la mana yang dapat. Janji dapat balik. Papan dan Jawa menjadi delegasi kami berenam.

Maka, berjalan kakilah Papan dan Jawa menuju ke rumah orang tua tu. Sampai di sana, mereka bagi salam, tak ada orang sahut. Banyak kali juga bagi salam, tapi tak ada yang menyahut. Setelah beberapa lama, Papan dan Jawa dah naik fed up, pintu rumah dibuka. Keluarlah seorang wanita tua, iaitu isteri kepada sang suami, empunya chalet.

"Pakcik kau tak ada. Dia pergi surau la." Nenek tu tegur sambil senyum. Tapi tak salam sebab bukan muhrim.
"Ni kami nak bayar sewa bilik ni Nek.."
"Apa dia? Cakap kuat sikit." (Reminder : Nenek ini kurang mendengar)
"KAMI NAK BAYAR SEWA BILIK"
"Ooh..alamak, Nenek tak tahu la korang sewa berapa malam..Ha..berapa malam?"

Papan dan Jawa saling berpandangan.....

***

Muka berseri-seri bila balik dari membayar sewa bilik. Pelik juga. Takut-takut juga kalau Papan menjual diri untuk melangsaikan hutang sewa bilik. Jangan membuat hal.

"Ok semua dah setel. Esok boleh balik dengan aman."
"Kau bayar semua sekali ke?" Cipan tanya.
"Aku cakap dengan nenek tu nak bayar  untuk 3 hari. Tapi nenek tu dengar 2 hari. Jadi aku bayar je la 120.00 untuk 2 hari." 
"Esok pagi dia kata tinggalkan je kunci dekat dalam bilik." Jawa tersengih macam hero dapat memperdaya orang tua.

***

Pagi-pagi lagi kami dah berterabur berkemas nak keluar dari bilik tu. Takut jugak kalau pakcik tu datang tuntut duit chalet. Gila mana nak cekau. Kalau boleh cagar dengan bulu ketiak, dah lama kami kumpul dan ikat dalam sampul tangan. Lepas kucar-kacir bersiap, semua bersepah berlari ke jeti. Dalam hati semua berdoa janganlah pakcik tu datang dekat jeti, ataupun dia doa feri yang kami naik karam. Lepas setel beli tiket semua feri pun sampai, dan kami pun berjaya naik, menandakan kami akan meninggalkan Pulau Salang yang bakal kami rindui, tinggalkan makwe Perancis, tinggalkan buah kelapa dan parang, tinggalkan Mat Saleh teammate bola sepak pantai, juga tinggalkan pakcik dan isteri dengan bayaran chalet kurang di tangan. Ampun, kami tak cukup wang. kami baru je habis SPM. nanti kami dah jadi Polis, kerja dah bagus, kami cari pakcik lagi. Itupun kalau kami ke sana lagi la. 

Dan kami bawa balik kenangan paling best dalam hidup kami, bawa balik kulit hitam, rambut hangus, bahu sunburn (tak boleh backpack sebab sakit sangat), dan paling penting bawa balik kejayaan yang budak kampung macam kami pun boleh travel jauh gila dari rumah kalau nak, kalau ada impian.

p/s:
Gua pun dah lupa, Cipan dah pasang balik ke belum kipas dinding yang dia campak tempoh hari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan