setegram

Instagram

27.2.13

BERTEKAK GUNA JARI


Kelmarin aku ada komen satu gambar yang diupoad oleh member aku di facebook. Gambar tu menunjukkan dalam drawer di hotel tempat dia check in tu ada bible. yang membengangkan member aku tu satu arah kiblat pun takde. nasib baik la hempon dia canggih. Ini bukan isu besar sebenarnya sebab sesetengah hotel yang lain pun ada buat begini. Mungkin di Sabah sarawak lagi kuat. Ini bukan isunya, di sini.

Yang aku nak isukan di sini adalah tentang mindset, pandangan muslim itu sendiri.

Ada la dua tiga komen yang mengatakan bertapa dasyatnya hotel tu sampai letak bible dalam bilik hotel. Kemudian ada satu mamat mengomen : "ala, apa nak takut, bukan boleh terpengaruh pun. kalau baca pun boleh meningkatkan pengetahuan."

Aku pun gatal tangan reply balik : " lagi bagus juga kalau dia letak tafsir al quran. Meningkatkan pengetahuan jugak tu.barulah fair."

Mamat tu pun gatal tangan jugak : "bila letak tafsir... takut ada org salah gunakan... bukan semua yang masuk hotel muslim dan boleh jaga kesucian tafsir tersebut."

Aku yang depan komputer ni macam, WHAT?? 

Ada bau double standard.

Mamat tu tahu tak yang hotel tu jugak bukan semua yang masuk tu non muslim sampai nak letak bible. Aku cuma kata letak la sekali tafsir. barulah adil. Aku ulang TAFSIR. Untuk jaga kesucian, letaklah tafsir. Takde air sembahyang pun boleh pegang. Jangan letak ayat al quran.

Mamat tu tahu tak yang bible tu jugak kitab suci penganut Kristian? Habis tu kenapa mereka sanggup letak di dalam bilik hotel. Mereka tak takut pulak Muslim buat onar bakar kitab?

Tak, mereka tak takut sebab mereka tahu, "tak kenal maka tak cinta"

Mungkin dalam 10 kitab mereka, 5 Muslim yang buat khianat. Tapi 5 lagi kitab dibaca.
Macam tu jugalah boleh kita aplikasikan tafsir al quran. Mungkin dalam 10 kitab yang diletak, 5 bijik dibuang, 5 bijik lagi dibaca. Kenapa kau tak nampak benda macam ni?

Jangan la risau sebab mereka jahanamkan tafsir. Tapi patut gembira kalau mereka membaca dan terbuka hati. Look on the bright side la bro.

Aku pun malas nak mengkomen lagi lepas tu, sebab aku tahu tak ada gunanya aku cakap dengan orang macam ni. Jenis terang bersuluh pun tak nampak lagi.

Tak kenal maka tak cinta, bro...men.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan