setegram

Instagram

14.3.13

TIOMAN RAGE 1


"Ok,kompom eh?" berkali-kali Papan tanya sambil tunjuk peta.

Adventure kali ni, kami nak ke Pulau Tioman pulak. Dengan bajet yang minimum dan semaksimum trip. Memang cuak sikit sebab ini melibatkan benda jauh ni. Kalau tak cukup duit, mampus tersadai dekat pulau jadi nelayan.

"Betul la. Ikut laluan ni la." Jawa meyakinkan. Laluan yang dimaksudkan ialah Muar-Batu Pahat-Ayer Hitam-Mersing-Jeti. Menaiki bas sangkut-sangkut.

"Ok, masing-masing esok jangan lupa pau mak bapak. Jangan tak bawak duit dah la. Jumpa dekat stesen bas." Papan briefing konon-konon incas ketua rombongan.

Bersemangat gila babi gua bila balik meeting malam tu. Esok pagi ada misi penting. Ke Pulau Tioman. Gua tak mintak Abah duit, sebab duit kerja angkat kelapa dulu masih berbaki RM 100.00. Budak lain gua tak tahu la.

***

Petang itu Gua dan Bart Bachik sudah melepak di stesen bas. Hujan agak lebat masa tu. Gua sempat pekena Mee Bandung, ye la takut jugak kalau gua tersangkut dekat pulau nanti sebab duit tak cukup, tak la kempunan.

Kemudian sorang-sorang sampai. Papan, Jawa, Cipan,Mar Kidal. Kami pergi berlonggok kejap kumpulkan duit yang ada:

Gua ada 100.00
Papan 100.00
Jawa 100.00
Cipan 60.40
Bart Bachik 30.00
Mar Kidal 100.00 (sebenarnya ada 300.00, duit abang bagi suruh bayar saman motor, tapi merahsiakan dari pengetahuan kami)

Gua rasa nak belasah je Bart Bachik sebab dia bawak 3o hengget je. Kau nak pergi Sunway Lagoon pun tak lepas la cilaka. Tetapi disebabkan jiwa muda yang sentiasa optimis, kami yakin trip ini akan berjaya. Dengan jumlah wang 490.40, untuk 6 kepala, kami berharap kami berjaya la  survive di pulau idaman tu.

Naik bas, turun bas, naik bas, turun bas...

Bas terakhir, bas Mersing ke Jeti. Bas power lantai kayu seat kulit sintetik. Perjalanan tu memang macam setan. Jalan bengkang bengkok. Orang tak berapa ramai dalam bas tu. Sempat la gua bertegur sapa dengan brader konduktor bas.

"Kau orang ni bawak beg banyak-banyak nak pergi mana ni?"
"Pergi Pulau Tioman la bang..!" Semangat Bart Bachik jawab.
"Waah!! Jalan-jalan. Memang best tempat tu. Tapi kalau setakat bawak 100.00 sorang baik tak payah. Memang tak cukup!"

***
Gua dah pandang sayu je muka Bart Bachik. Ada harapan dia nak jadi korban Pulau Tioman ni. Gua pun ada rasa macam nak suruh brader bas tu u turn balik ke Muar.

BERSAMBUNG...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan