setegram

Instagram

15.3.13

TIOMAN RAGE 3


Pukul 8.30 malam kami sampai di Pulau Salang, sebuah perkampungan nelayan yang tak berapa nelayan. Gelap betul 8.30 dipulau ni. Dekat situ ada banyak warung yang diusahakan oleh orang kampung, yang apabila tengah malam berubah menjadi pub. Power betul. Kami yang baru bangun tidur masih mamai tengok ramai orang dekat pulau tu. Memang ramai gila orang putih dekat sini. Orang China, orang Jepun, Orang Perancis, Orang Itali pun ada. Orang Eskimo je gua tak nampak.

"Ni mana kita nak tidur ni?" Papan bertanya sambil landing dekat satu buaian wakaf yang diikat pada pokok. Bagus betul ada banyak buaian wakaf.

"Cari homestay la. Apa lagi. Takkan nak tidur tepi pantai?"

Terpusing-pusing la Papan dan Jawa mencari hotel/ homestay/ bilik sewa. Yang lain duduk menunggu di bawah pokok berhampiran. Perut lapar nak mampus. Last makanan masuk ke perut gua adalah Mee Bandung di Muar. Tapi nasib baik gua ada bawak bekal roti gardenia dan susu. Entah kenapa gua bawak susu pun tak tahu. 

Rata-rata bilik dah penuh. Ye la sampai pun lewat. Susah la sikit. Sampai di penghujung pulau, kami terjumpa dengan bilik kosong. Bila tanya dengan orang di situ, mereka suruh kami ke sebuah rumah untuk memohon bilik sewa. Bilik sewa (atau lebih tepat chalet) itu diusahakan oleh sepasang suami isteri yang tua. Isterinya pekak sediit. Kami kena cakap kuat-kuat.

"Nak sewa chalet? Oh boleh. Satu chalet RM 60. Tapi boleh masuk 3 orang je. Kalau ramai, kena sewa lain lah." Pakcik Chalet mensajeskan kepada Papan dan Jawa. Chalet yang dimaksudkan itu adalah rumah kayu yang rupa dia sebijik macam rumah Felda lama-lama, versi mini. Ada beranda, tangga, katil queen size sebijik, kipas dinding sebijk dan bilik air kecil. Senang cerita bukan untuk 3 orang, 2 orang pun belum tentu.

"Kami ni bertiga je." Papan menipu orang tua. Demi penjimatan duit.

"Nah. Kunci. Kamu buka la sendiri. Pakcik tak larat nak jalan. Letak sikit deposit dekat sini. Bila nak keluar lagi nanti, bayar lagi. ok?"

Ok saja Papan kalau benda begitu.

Wang deposit dan kunci chalet bertukar tangan. Papan dan Jawa pulang dengan gembira. Berebut kami masuk rumah. Badan dah berlengas gila ni. Naik-naik rumah je Cipan terus slam atas tilam. 

Prak!! Katil patah. Peh tak sampai satu minit duduk dah ada benda rosak. Bala-bala. Petik kipas dinding, tak hidup juga. Waah, bala-bala.

Akibat rage yang terlampau, Cipan campak kipas dinding ke luar tingkap dan kami tidur berhimpit2 atas katil yang patah. Dan lantai ada sedikit pecah. Akibat lompat-lompat. Perangai Yakjuj Makjuj.


BERSAMBUNG..


p/s : Semua orang mentertawakan gua bila gua bawa sebuku roti gardenia dan setin susu. Macam sial kena kutuk. tapi last-last roti dengan susu tu lah jadi sarapan kami sepanjang kami berada di sana. Semua makan senyap-senyap tak berani nak kutuk dah.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan