setegram

Instagram

16.3.13

TIOMAN RAGE 4


Gua tak sangka rupanya sebelah chalet gua ni ada 2 orang makwe dari Perancis. Ye la malam tadi mana la perasan, diorang pun mungkin tiada di chalet. Mungkin pergi 'pub'. Kekeke. Itupun gua tahu keesokkan paginya, bila Bart Bachik pagi-pagi huru-hara kejut semua orang. Segala beg dia lempar atas katil. Cilake takde adab.

"Woi! woi! sebelah rumah kita ada minah saleh woi! Tadi dia ambik bra dekat luar tak pakai bra! Berlengging gitu je!"

Peh! Cargas bijik mata masing-masing berebut nak pergi tengok dekat luar. Tapi minah tu dah masuk dalam.

Hampa nikmat dunia.

Lepas masing-masing ambik roti sorang dua keping dan cicah susu buat sarapan, Jawa pergi lepak dekat beranda hisap rokok. Dan kebetulan tu makwe omputih tu duduk di beranda rumah mereka sekali. Gua yang duduk dekat dalam ni terdengar la Jawa cuba cakap orang putih dengan makwe sebelah. Gua yang dari dalam rumah ni, Jawa banyak guna perkataan 'quite', 'quite'. Antara dialog yang gua dapat tangkap ialah 'quite expensive', 'quite far', dan juga 'quite delicious'. Agaknya Jawa masa tu hanya tahu perkataan 'quite' saja. Kira strong la English kalau tahu guna perkatan 'quite' ni. 

Makwe sebelah pulak rupanya tak berapa fasih English jugak. Tergagap-gagap. Jadi kenalah. Macam Beruk cakap dengan Orang Utan. Kemudian Papan keluar dari rumah dengan tak pakai baju nak tunjuk terer cakap orang putih. Aku pun tak pernah dengar dia cakap orang putih selama ni kecuali 'Shut the fuck up man' (?), 'Shit damn it' dan juga 'F**k off'. Itu je.

"So, where you're from?"
"Oh hi. we're from France." makwe berdua menjawab serentak sambil senyum tengok Papan tak berbaju dan berseluar Hawaii. Masa tu pesen seluar Hawaii tengah 'in'.

"Oooh. I remember you're from England." Sambil buat muka manis. Badan masih cuba dikepak-kepakkan bagi nampak tough.

Makwe berdua blur sekejap. Gua tarik Papan masuk dalam. Buat malu kaum betul la.

"Bukan 'I remember' la. 'I thought' la bodoh!." 
(Benda ni jadi bahan sepanjang di Tioman, membawak la ke kampung)

***

Mandi time! 

Lepas siap-siap lebih kurang, kunci pintu chalet, kami semua menuju ke pantai. Paintai agak jauh sedikit. Ye la nak rumah murah, dapat la hujung-hujung. Gua singgah sebentar ke kedai untuk membeli keropok dan rokok Perilly's 25. Rokok perang.

Sampai di pantai, gua lihat semua dah terjun. Wah seronok betul. Gua campak keropok atas pasir, bukak baju kemudian terus terjun tiruk dari atas batu besar yang ada tepi pantai tu. Air dia biru betul Ikan warna-warni main tepi pasir je.  Peh, nikmat betul pekena air laut ni. Suam-suam kuku, waktu tu masih pukul 9 pagi.

Lepas 15 minit mandi, Mar Kidal nak naik atas. Nak pekena keropok dan rokok. Gua nampak dia mundar mandir, seperti mencari sesuatu di celah-celah baju.

"Amende woi?"
"Rokok mana, rokok?"

Tiba-tiba gua rasa nak raba poket seluar gua......

***

Malam kedua tu, gua terpaksa salai satu persatu batang rokok, berjumlah 25 batang kesemuanya. Dah macam penagih dah. Sedih juga bila diperlakukan begini. Tapi nak buat macam mana. Kalau beli lain nanti bajet lari.

Tapi boleh tahan juga rokok Perilly's perisa air laut ni. Ada rasa pasir sikit.

BERSAMBUNG...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan