setegram

Instagram

30.4.13

PERISTIWA DI SUBUH HARI


Subuh pada pagi tu sama macam subuh-subuh yang lain. Semua bermuka malas dan palat, pipi berkerak,  beratur mengambil wuduk di belakang surau. Yang mengambil kesempatan tidur di tangga pun ramai. Saja je setting ambil wuduk paling last. Dapat cover tidur 5 minit dah rasa macam 5 jam dah. Puas. Yang berharap air kolah habis pun ramai, ala gua tau.

Bangun pagi di pagi Ahad adalah benda yang paling dibenci oleh budak asrama seperti gua. Tak kira la kau tingkatan berapa pun. Apatah lagi memang sedia maklum, pukul 8.30 pagi kena turun ke court takraw. Kami semua kena beratur mengikut bilik dan bergotong-royong membersihkan seluruh asrama, sementara hati berasa sakit melihat AJK Kebersihan, AJK Surau dan AJK-AJK yang lain memasang net takraw standby nak battle. Cilake. Memang undang-undang rimba betul.

Berbalik kepada cerita subuh. Selepas mengambil wuduk, masing-masing masuk ke saf untuk start sembahyang Subuh. Tengah setting-setting saf bagi alignment cantik tu, tiba-tiba kami ternampak satu susuk berlari keluar dari surau. Apa benda tu?

Tak sempat kami nak tinjau, senior Fared Khalid sudah mengangkat takbir. Ah, lantak la apa benda yang dekat luar tu.

***

Assalamualaikumwarahmatullah..

Sesi solat subuh pun habis. Dalam imam sedang berzikir tu, kepala gua dah terbayang bantal dan tilam dah. Mata pun dah tertutup ni. Daylight saving, istilah gua.

Lepas bersalam-salam, gua pun pecut  balik ke asrama untuk sambung tidur. Gua kena ada tenaga untuk bergotong royong nanti. Kalau tak macam mana nak ambil hati AJK Asrama. Kakaka. Sampai je dekat bilik, gua tak cakap banyak terus landing atas katil.

8.30am

Kriiing!! Kriiing!! Kriing!!

Loceng asrama yang dibenci sudah berbunyi. Waktu untuk gotong-royong. Dengan muka malas gila babi, gua salin seluar trek, sarung t shirt lebih kurang dan turun tangga sambil tutup mata. Dalam gua turun tangga tu, gua terdengar riuh-riuh dekat court takraw.

Gua dah tak tentu arah terikut kepoh nak tahu apa benda yang trending sangat dekat court takraw tu. Dalam mencelah-celah tu, gua ternampak la beberapa AJK membebel-bebel. Ini mesti benda serius ni.

Sampai di kelompok hadapan, gua lihat brader AJK sedang merenung setompok tahi yang ngam-ngam terletak cantik atas bulatan tempat tekong nak sepak bola tu.

"Ini siapa punya tahi ni!?"

Brader AJK tu membebel-bebel. Dua tiga senior pun turut membebel menunjuk terer dan garang. Gua pun tak pasti dia marah sebab perangai tukang berak tu atau sebab dia tak boleh main takraw.

Dari tahun 1995 sampai la 2013 ni, takde siapa pun yang tahu siapa yang berak atas court takraw tu. Gila betul. Ini jenis tak sempat la ni.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan