setegram

Instagram

29.4.13

MEMBALAS DENDAM

Semasa tingkatan satu dulu, gua dan beberapa rakan join persatuan pengakap untuk melengkapkan buku rekod sekolah dan memuaskan hati guru-guru. Kalau ikutkan hati, gua memang malas nak join aktiviti-aktiviti uniform ni. Duduk bilik layan Ujang, atau bermain bola kocek lagi untung. Tapi bila dah start join, rasa best pulak benda Pengakap ni. Nak ponteng kokurikulum pun rasa ralat.

Masa naik tingkatan tiga, gua dah memegang jawatan Quarter Master. Ini bukan kecik anak punya jawatan ni. Orang yang terer buat simpul buku sila dengan buat gajet tingkat-tingkat je layak jadi Quarter Master. Kalau setakat pandai pasang khemah, kau jadi prebet je la.

Pasukan pengakap waktu itu di dipandu oleh seorang senior, Jamal namanya. Jamal ni orangnya kadang-kadang ok, tapi selalunya kerek la. Budak Pontian selalu kerek tak tentu pasal. Without a cause orang kata. Kakaka. Jamal juga mempunyai satu aset yang membuatkan budak lain geram, iaitu mempunyai rambut belah tengah yang lembut dan panjang. Sikit-sikit dia selak rambut, sikit-sikit dia betulkan rambut. Kalau perhimpunan, sorok rambut dalam songkok. Dalam 24 jam satu hari tu, gua rasa 18 jam sahaja digunakan untuk melihat rambut di cermin. Hey, mendapat jugak Jamal ni karang.

Satu petang waktu kokurikulum, Jamal punya kerek sudah datang. Habis semua budak dia sembur. Tak silap gua bilik pengakap punya pasal. Dia suruh kemas tapi tak siap-siap. Lepas tu berkawad terabur lagi, macam askar Jerman, sedangkan hari nak berangkat ke Jambori dah dekat. Petang tu memang semua budak kena kawad sampai lembik. Cilake, cilake.

Selepas mengkerek-kerek di dataran kawad, Jamal mengkerek lagi di asrama pulak. Dia suruh budak pergi ambik air minum satu cerek bawak naik bilik. Itu belum hal kena urut badan dia sebelum tidur lagi. Memang berbulu la hari tu dengan Jamal. Masing-masing dah pasang dendam ni.

Malam tu berlalu macam biasa, malam tu Jamal tak tidur di biliknya. Dia tidur di bilik apa gua lupa, dekat Blok B. Ada member gua seorang ni dah merancang sesuatu. Dalam pukul 2-3 pagi, dia merangkak perlahan-lahan ke dalam bilik yang gelap tu. Mencari Jamal bukannya susah, gaya tidur dia pun orang boleh kenal. Dalam waktu tidur pun dia masih mementingkan penjagaan rambut. Sebelum baring, dia selak dulu rambut jangan bagi terhempap sangat. Nanti rambut lemas (katanya)

***
6.30am

WWWOOOOOOOIII!!! SIAPA KERAT RAMBUT AKU!!!!! SIAL BETULLAH!!!

Hari tu gua tengok Jamal punya mengamuk memang gila babi punya. Menjerit-jerit. Susah sebenarnya bila nak marah, tapi tak tahu nak  marah dekat siapa. Boleh sakit jiwa.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan