setegram

Instagram

23.4.13

CAKAP JAWA

Aku ni Mak je berketurunan Jawa Klang. Tapi sepatah haram aku tak dapat tangkap kalau orang Jawa speaking dengan aku. Angguk-angguk geleng-geleng boleh la.

Tapi, masa aku mula-mula kerja dulu di site, aku selalu jugak la lepak dengan Mat-Mat Indon. Sambil-sambil tu aku cuba la belajar sikit-sikit dari diorang. Tapi selalu belajar mencarut je.

Ada satu hari tu, aku dan Mat Indon bernama Suwanto ada casting dekat tingkat 10. Suwanto ni kira Kepala la dalam department konkrit-konkrit ni. Sambil-sambil menunggu tower kren tunggu lori simen sampai, Suwanto bersoal jawab dengan aku.


"Bang, kau ni orang apa?"
"Bapak aku Melayu. Mak aku Jawa Klang." Aku jawab tenang sambil sedut roh lembu dari air Red Bull.

"Wah, kira abang ni pandai cakap Jawa la ye?"

Aku sengih je.


"Cuba abang cakap Jawa sikit?"
"Err..mangan, turu, wes mangan, wes turu."


Suwanto beralih duduk jauh sikit dari aku.
"Patutlah gemuk. Mangan turu saja yang dia tahu."

Itu jam aku rasa nak tendang je Suwanto laju-laju, biar jatuh ke bawah.

Ingat aku tak dengar la tu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan