setegram

Instagram

12.4.13

PANAS BONTOT

Lepas habis sekolah rendah, gua mendapat tawaran belajar di Sek Tun Perak. Dekat sini ada kelas RK (Rancangan Khas), gua pun tak berapa pasti apa yang sekolah tu rancangkan untuk gua.Harap-harap benda baik la. Gua dan rakan yang lain tinggal di Dorm Amanah kalau tak silap.Dorm tu sebijik macam kem askar.Katil ada dekat 20 ketul kot,bersusun sampai ke hujung.double deck ada,single deck pun ada.Gua dapat katil bawah,atas gua budak mana Farhan.Semua dalam tu budak form 1,dan diketuai oleh seorang budak form 6 bernama Azmi.Tapi Azmi ni gua tengok perangai pun macam budak darjah 6. Riang semacam.

Minggu orientasi adalah minggu yang menyeksakan,menyeramkan,penuh curiga dan tanda tanya.Selalu nak muhasabah diri,takut ada buat salah dan kena petik dengan abang senior. Senior dulu-dulu bukan macam senior sekarang,jambu-jambu. Dulu punya senior muka dah macam bapak orang. Yang bermisai,berjambang,badan bagak.Duduk dalam dorm pun pakai spender je.Mana lu tak takut?Bila-bila masa je boleh kena noda.

Suatu hari,dalam minggu orientasi tu,selepas Isyak di surau,brader senior buat pengumuman :

"Budak-budak form 1 dan form 2 tunggu dulu dalam surau ni,yang lain boleh balik".

Gua dan rakan-rakan jadi tak senang duduk.Gua tengok Bedot badan dah menggelitat-gelitat. Farhan dah terkebil kebil . Kepong dan Kerempeng macam tu jugak.Bad lagi la,mata dah berkaca.Jimik,Udeng macam tu jugak.Masing masing muhasabah diri,revise balik apa aktiviti hari ni yang mendatangkan kesalahan, atau nampak tak sedap di mata abang senior.

Lepas budak form-form lain beredar,brader brader form 6 ni pun duduk bersusun dekat saf depan,menghadap kami semua. Lepas tu salah seorang bukak mulut:

"Petang tadi masa aku nak berak dekat bilik air tengah,aku nampak seketul tahi berlonggok,ada orang tak pam tandas. Kan aku dah bagitahu dulu,kalau air takde pun,bawa baldi.Simbah""Sekarang ni aku nak korang mengaku siapa yang buat angkara ni,kalau tak aku bakar tahi tu,biar bontot orang yang berak tu panas. Gua syak ni budak form 1 punya kerja ni."

Masa tu akal bodoh lagi,jadi percaya la kalau bakar tahi,bontot jadi panas. Masing-masing dah bisik -bisik.Ada pulak yang jenis paksa member mengaku je walaupun tak buat. Janji bontot tak panas.

Tiba-tiba Azmi,brader budak form 6 bersuara "Aku pun nampak tahi tu tadi petang,tapi saiz dia besar la.Aku rasa tu barang budak form 2 la"

"Eh,ye ke?tapi memang besar la.Bukan saiz budak form 1 ni"Kata pula sorang brader rambut kerinting halia.

Ah,sudah. Bergaduh pasal tahi pulak diorang ni.Dalam badan masing-masing tough, pakai cincin batu besar,ada jugak perangai tak senonoh diorang.Dekat 5 minit jugak la diorang berbincang sesama sendiri hal najis tu.

***

Sudahnya,budak form 1 boleh balik,budak form 2 kena siasat. Siap la salah sorang bontot panas malam karang..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan