setegram

Instagram

12.12.12

SIRI BERCAKAP DENGAN ABAH 7



Minggu yang sudah, Abah dengan Ma dengan Caca datang rumah gua. Diorang nak ke kenduri kawen jiran gua yang di KL nun. Lagipun diorang lama tak jumpa Finna. Dua malam dorang tidur dekat rumah gua. Huru-hara jugak gua, tak pernah terima tetamu kehormat sebelum ni.

Jadi, pada satu sarapan pagi, sambil-sambil tengah makan tu, tiba-tiba Abah gua up cerita pasal dia dengan Sultan Johor. Gua punya eksaited nak dengan, terus stop makan nasi lemak bungkus. Cerita dia macam ni :

(Sebelum itu, ini hanya penceritaan sahaja seperti yang dialami oleh Abah dan Atuk gua. Harap tiada sebarang penyataan berbau politik atau apa sahaja. Anggap ia seperti cerita biasa sahaja.)

"Satu hari tu Ex-Sultan Johor nak naik helikopter. Entah nak ke mana gua pun tak tahu. Tapi menurut cerita abah gua, dia nak try drive helikopter tu. Pilot tu mula-mula taknak bagi sebab bahaya gila. Tapi sebab dia kan Agung, jadi ada la lesen agung. Terpaksalah pilot tu beralah.

Abah gua masa tu mewakili pasukan bomba la. Kira macam untuk jaga keselamatan kalau ada apa-apa kejadian buruk yang berlaku dekat situ. Bila dia tengok Agung tu bawak helikopter terhuyung hayang, dengan lekas abah gua order anak buah dia roll out pipe bomba. Macam nak standby kalau-kalau helikopter tu terhempas ke, meletup ke. Kekeke.

Tapi nasib mungkin baik, helikopter tu dapat mendarat dengan selamat. Agung tu keluar dari helikopter sambil terbahak. bahak melihatkan pilot tu naik turun dada tahan nervous. Kemudian masa dia berjalan keluar tu, abah gua da di tepi, cuba memberi hormat, tapi lain pula dibalasnya.

"Buncit perut kau ni!" dia bagi sepam sambil berlalu macam takde apa-apa.

Dia tumbuk perut abah gua. Dia tumbuk perut rakyatnya.


Apa, ingat abah gua nak melawan? Jangan buat hal la.


++++++++++++++++++++++++++++++


Ada satu cerita lagi. tapi tentang atuk gua. Atuk gua ni dulu Polis. Ada kawan dia, juga seorang polis telah menyaman seorang rakyat Singapura berbangsa cina, tanpa mengetahui bahawa rakyat Singapura itu adalah kamceng kepada ex-sultan. Entah kenapa, rakyat Singapura tu tak puas hati. Dia pun pergi mengadu kepada sultan. Sultan arahkan bonzer-bonzer dia tangkap polis tu dan dikurung di satu bilik khas di istana. Gua tak tahu kenapa ex-sultan tu benci dengan polis sampai dia panggil polis adalah 'anjing' dan pegawai polis adalah 'bapak anjing'. Mungkin dia ada peristiwa dengan polis gua syak.

Bakar darah gua jugak dengar cerita ni masa mula-mula. Tapi bila tengok bapak gua kata dia  ok je, gua pun rilek balik.


Kalau nak baca lagi tentang sultan kesayangan, baca dekat sini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan