setegram

Instagram

30.12.12

MALAM AKHIR


06:20pm

"Lusa aku nak blah ke sekolah teknik dah."

Aku bersuara pada satu sesi makan petang di dewan makan. Yang ada masa tu Bedot, Yen, Mok, Bad. Joe pun ada masa tu. Masing-masing membisu. Samada membisu sebab sedang dengar keluhan aku atau sedang tahan menelan kelatnya ikan selar masak pindang itu aku tak tahu la. Tapi lauk makan petang tu memang tak boleh blah. Tak sedap langsung. rasa nak campak je tray atas lantai. Tapi tak sampai hati pulak.

"Sial la, sorang lagi dah nak cabut" getus Joe. Ikan masak pindang tu dia racik-racik. Cari tulang barangkali.

Aku pandang Joe dalam-dalam. "Aku bukan nak cabut Joe. tapi Arab aku memang cilake gila. Tak boleh blah beb."

Masing-masing diam. Tak seorang pun bersuara. Yang dengar hanyalah bunyi hingra dari meja bersebelahan.

Tiba-tiba Bedot bersuara.

"Macam ni la. Untuk kali terakhir, kita buat benda ni sama-sama. Kali ni kita buat betul-betul. Lepas ni kita stop"

Joe padang Yen. Yen pandang Mok. Mok pandang aku. Aku pandang Bad. Bad tersengih je.

"Yes. Untuk kali terakhir. Mesti buat sama-sama. Malam ni jugak." Bad separuh jerit.


***

12:05 am

Malam tu, masing-masing dah bersiap. Hanya tunggu masa je.Tapi Mok taknak join. Taknak join sudah. Tepat jam 12 malam, aku dan yang lain bergerak ke belakang dewan makan. Bergerak dengan sesenyap mungkin. Ini kalau Mokhtar Jaga nampak ni, pelempang memang dah confirm dah. Penumbuk di perut ada peluang.

Perlahan-lahan aku panjat pagar sekolah kaler hijau tu. Basikal curi memang dah standby di balik pagar. Lepas semua dah selesai keluar dari pagar, kami mengayuh basikal ke port yang selalu kami pergi : Kedai Bulat.

Kedai Bulat adalah satu kawasan kedai berbentuk bulatan dia punya susunan. Dekat sini kalau dari pagi membawak ke malam ramai orang. Makanan special dekat sini adalah rojak petis dengan ABC power dia.

12:45am

Aku menunggu dengan sabar. Kedai terakhir sedang berkemas nak balik. Kejap lagi kami dah boleh berpesta. Rokok dah berbatang-batang dah habis menunggu ni.

1.00am
Dengan senang hati gua menuju ke kedai yang ditunggu sekian lama. Ini adalah yang terakhir,bisik hati gua.




Apa yang kami-kami semua buat, biarlah rahsia disimpan sampai mati.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan