setegram

Instagram

24.12.12

RAHSIA KECIL 5

Disebabkan gua terpengaruh dengan cerita Tom Sawyer yang dibuat oleh kartunis Jepun dan dialihsuara ke Bahasa Melayu, hati gua dah jadi bulat pada hari tu. Jadi nekad. Gua nak jadi macam Tom Sawyer jugak. Baru nampak cool.

Mula-mula gua cari satu peti aluminium yang Ma gua buat simpan alatan jahit dia. Gua keluarkan kesemuanya. Barang-barang jahit tu semua gua masuk dalam tupperware aiskrim.

Kemudian gua masukkan barang-barang berikut dalam tin tesebut, ini gua masih ingat dengan jelas:

1.patung askar dua ketul
2.teropong kapal selam yang buat pakai kotak ubat gigi
3.duit seringgit 2 keping
4.duit syiling banyak la jugak
5.kereta mainan Mask
6.pensil
7.kompas mainan
8.ubat pistol beserta peluru
9.surat bertarikh lupa dan bertahun 1990.

Gua balut baeeek punya semua barang-barang tu dengan plastik dua tiga lapis. Kemudian petang tu, menggunakan cangkul, gua korek tanah di kebun belakang rumah dan tanam elok-elok tin tu.

Kebodohan gua masa tu adalah tidak membuat sebarang tanda ataupun koordinasi. Dan bila dah bertahun tahun baru gua sedar tentang kebodohan itu.

Sampai sekarang gua tak jumpa klu yang boleh menemukan gua dengan tin tu balik. Haru betul.

Harap-harap ia masih kekal di situ dan tak dimamah pembangunan ataupun akar pokok durian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan