setegram

Instagram

21.5.13

RAGING


Antara perkara takde kerja yang senior kami lakukan apabila student baru masuk asrama ialah melatih junior mereka menjadi kuat.

Melatih macamana? Ha sini aku nak cerita.

Bila budak junior masuk sekolah, mereka juga akan mendapat tempat di asrama. Satu bilik tu selalunya warden campur-campurkan antara tingkatan 1 sampai tingkatan 3. Budak tingkatan satu dalam setiap bilik tu ada la 4-5 orang, mengikut luas bilik.

Senior akan perati la budak junior bilik diorang ni boleh pergi ke tak. Yang badan kental, yang muka samseng, yang muka usha garing memang kena pilih. Yang muka-muka jambu, tunggu la senior-senior yang jambu datang menjemput. Pergi main sidai-sidai kain, jahit selimut.

Budak-budak badan kental ni akan disuruh la buat macam-macam. Kena suruh pumping, basuh baju, test-test tumbuk dekat perut. Dengan kata lain, kena raging la. Paling parah bila senior ajak sparring. Yang kau gaduh koboi, yang dia ada taekwando, silat sendeng bagai. Bila time sparring tu diorang kalah, mula la nak emo. Ajak lawan dengan senior lain pulak. Setan jugak benda macam ni. Macam main takraw, menang stay. Mana boleh tahan. Sudahnya, kau lembik, kena pukul, badan lebam sana sini.

Tapi, jarang budak pada zaman aku pergi mengadu dekat warden yang mereka kena raging. Sesetengah pihak mungkin pandang benda ni adalah kes besar, terutamanya pihak sekolah. Tapi dari mata pelajar itu sendiri, aku percaya masa zaman itu ia tak dipandang begitu.

Raging pada zaman aku bukanlah sesuatu yang nak dimalukan, tetapi sesuatu yang dibanggakan. Raging adalah simbol survival kau di kalangan orang yang asing buat kau. Simbol yang kau dapat menyesuaikan diri dengan persekitarannya. Simbol yang kau dapat perhatian. In fact, di asrama, itulah cara senior-junior nak bermesra. 

Diorang takde nak peluk-peluk kau, cium-cium kau nak tunjuk mesra. Penumbuk penampar tu ada la.

Tapi tak dinafikan, ada juga sesetengah kes macam ni yang membawa kepada dendam. Sampai luar sekolah tak settle. Tapi selalunya, junior yang kena raging akan rapat dengan senior. Lesen memang besar habis. Sembahyang pun dekat line belakang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan