setegram

Instagram

4.5.13

MENGHADAPI BCG



Fakta 1: Semua rakyat Malaysia pernah kena suntik BCG. Kalau kau takde BCG, kau sebenarnya orang Nepal.

***

Bila nampak je van hospital masuk, kelas aku jadi astagfirullahalazim punya kucar-kacir. Kelam kabut semacam semua. Ada yang berwajah cemas, ada yang muka rilek-rilek, ada juga telan air kotak coklat hilangkan neves. Yang lari pergi tandas pun ada.

Seminggu sebelum tu, cikgu kelas aku dah beritahu yang pada minggu hadapan, pihak hospital akan datang untuk memberikan suntikan BCG. Aku dah pernah dengar dah cerita-cerita merrepak pasal BCG sebelum ni. Masa tu aku darjah 4. Ada budak darjah 6 beritahu yang diorang kena injek BCG guna besi panas. Habis tangan berlubang. Apa gila teruk sangat orang hospital ni? Sampai nak lubangkan tangan anak orang? Gila ni, gila. Lepas tu diorang cerita lagi, lepas kena injek, nanti tangan bernanah sebulan. Kalau BCG masa kecil dulu, aku tak tahu la apa perasaan masa tu.

Dan paling gila, diorang kata kalau BCG kau bernanah, itu maknanya tak jadi. Nanti hospital akan korek semula, dan kena BCG balik semula.

Memang lemah semangat aku dengar cerita macam ni. Tapi nak buat macam mana pun, van hospital dah sampai dekat sekolah aku pun.

Macam-macam gaya ada bila kena injek. Muka berkerut, menangis, gigit bibir, nak terkincit. Muka rilek pun ada. Aku syak dia pakai tangkal. Yan genggam tangan nurse pun ada. Jenis ambik kesempatan. Bila sampai giliran, aku tengok nurse tu celup jarum dalam air panas, yang aku pun tak berapa pasti prosedur dia. Tapi yang pasti takde la guna besi panas. Lega sikit.

Tapi bila jarum tu menusik ke dalam lengan, ya Rabbi dia punya sakit tuhan saja yang tahu. Separa menjerit juga aku dibuatnya.

Fakta 2: Semua rakyat Malaysia kena suntik BCG 2 kali seumur hidup.

***

Sehari lepas mengahdapi BCG, kawasan kena suntik tu membengkak dan mulai bernanah. Jadi aku kena la lipat sikit lengan baju sekolah tu. Wah time tu dapat lesen la. Guru pengawas pun tak boleh marah. Jalan pun berenjut je. Baru matching dengan lengan baju berlipat. Asal lalu depan kelas darjah 5 je, masing masing tunjuk lengan. Makwe darjah 5 mesti kagum sebab brader ni berani gila ambik suntikan BCG.

Ye la, orang senior je yang kena BCG ni woi!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan