setegram

Instagram

23.5.13

PEDOMAN NAK KAYA

Semua orang mestilah nak merasa jadi kaya. Aku, kau dan kau semuanya ada impian macam tu. Dapat jadi kaya satu hari pun ok dah. Apatah lagi dapat jadi kaya sepanjang hayat.

Aku ada kawan yang aku rasa tak perlulah aku sebut nama dia dekat sini. Tapi kisah hidup dia memang selalu aku jadikan panduan dalam hidup. Aku ingat lagi macam mana aku melepak dengan dia berdua, sampai ke pagi, dia bagi aku nasihat, nasihat dan nasihat untuk aku survive.

Dulu dia ni kerja di sebuah kilang di Johor Bahru. Ketika hidup mula selesa di sana, dia mendapat seruan dari rakan sekolahnya sendiri tentang kerja bergaji lumayan di Kuala Lumpur. Akibat gelap mata, dia pun berhijrah la ke kota batu, dengan harapan dapat pulang ke kampung membawa segunung wang. Sampai di sana, dia ditempatkan bersama-sama beberapa orang lain yang ditumpangkan di rumah rakan kepada rakannya.

Malang mula menyinggah apabila kerja yang dijanjikan tak seperti yang diharapkan. Dari sehari ke sehari, kerjanya hanya bangun tidur dan tidur balik. Dan kadang-kadang disuruh membuat sale di tepi jalan. Wang saku pula semakin menipis. Ada kalanya dia terpaksa berlapar kerana mencatu makanan. Rakan yang menjanjikan bahagia tu pula dah mula tak angkat telefon.

Akhirnya dia nekad, dengan meminjam wang, dia pulang ke kampung. Dan kembali bekerja di kilang, seingat aku.

Hidupnya selepas kejadian itu amatlah susah. Kais pagi makan pagi. Kais petang makan esok. Makannya bersukat. Belanjanya berkira. Kalau nak beli sabun basuh, beli yang paling murah. Nak makan pun asalkan lepas lapar di perut. Dia pernah bercerita kepada aku bagaimana pada satu hari, anaknya meminta untuk dibelikan permainan. Dan dalam poketnya hanya ada RM 5.00.

Ditinggalkan anaknya di rumah bersama isteri, dan di pergi ke pasaraya seorang diri.

Hampir dua jam dia terpusing-pusing di ruangan permainan pasaraya itu, hanya untuk memilih permainan yang paling murah dan berkualiti. Begitu berkiranya dia pada masa tu.

Tapi, tuah ayam nampak di kaki.

Rezeki datang bergolek apabila dia ditawarkan kerja oleh abang iparnya. Bekerja menguruskan visa kemasukan pekerja asing professional. Bulan pertama, gaji yang tercatat di slipnya adalah RM 8,000.00. Hampir tergolek apabila dia membaca slip tersebut.

Tapi mujur dia tak lupa diri. Walau dah berhaji besar, dia masih guna Kancil batang shaft nak patah tu sampai reput. baru-baru ni je dia baru tukar kereta.

Ini kerana dia selalu beringat, mengejar kaya ni macam berlumba panjat pokok.

Kena hati-hati. kalau terjatuh dari tempat tinggi, nanti sakitnya kepalang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan