setegram

Instagram

16.2.13

SEKOLAH PETANG


Di Johor semua pelajar diwajibkan belajar di sekolah agama selaras dengan sekolah kebangsaan. Tempat gua panggil sekolah petang. Dia punya subjek pun lain, ada belajar tauhid, ibadat, bahasa arab. Bila dah up sikit ada belajar bab munakahat. Muka masing-masing tersengih-sengih bila belajar Munakahat.

Sistem sekolah agama di Johor masa zaman gua macam ni :

1. Bila sekolah kebangsaan darjah 3, baru boleh masuk sekolah agama darjah 1
2. Pakaian ialah baju melayu putih dan bersongkok untuk lelaki dan baju kurung putih untuk perempuan. Samping ikut jawatan. Hitam untuk murid biasa, hijau untuk ketua darjah, merah untuk pengawas, coklat untuk pustakawan.
3. Kalau di Johor, baju melayu kena pakai di luar samping. Lepas tu kena pakai lencana yang guna pin. Dulu takde lencana yang kena gosok pakai seterika tu.
4. Kalau kau tak lulus, kau akan stay di kelas tu sampai la lulus, baru boleh naik darjah. Gua pernah je masa darjah tiga, rakan kelas gua budak tingkatan 5. Jenis benak.

***

Macam biasa, sebelum masuk kelas, ada perhimpunan. Beratur ikut kelas. Perhimpunan tengah panas ni memang tak patut. Budak-budak kena berjemur. Cikgu rilek redup dekat koridor. Masing-masing badan dah berlingas sambil dengan Ustaz Mukiar berucap. Balik-balik cerita suruh jimat elektrik dengan air. Sambil-sambil tu ada la 2-3 cikgu muda check barisan tengok ada budak tak pakai stokin ke, tak pakai lencana ke.

Kemudian di barisan sebelah macam ada sikit kecoh. Gua tengok ada satu budak kelas sebelah, tapi umur dia atas gua setahun, sedang di interrogate oleh ustaz muda. Apa kes gua tak tahu. Kemudian gua nampak Ustaz muda tu berjumpa dengan Ustazah Syarifah, merangkap guru disiplin. Ustazah Syarifah ni memang gua cuak cikit. Dia kalau jerit depan muka kau, memang malu. Satu sekolah boleh dengar. Lagipun cubit dia memang dah legend dekat sekolah ni.

Ustazah Syarifah pergi tuju dekat budak gemuk tu. Rupanya budak tu pakai baju melayu masuk ke dalam. Apa kes kau nak pakai baju masuk dalam ni. Tak Johor aaaa. Ustazah Syarifah sound dia baik-baik suruh keluarkan baju. Mati-mati budak tu taknak. Ustazah nak naik volume tak boleh sebab tengah perhimpunan.

Time tu semua mata dok tumpu dekat Ustazah Syarifah dengan budak tu. Memang mati-mati budak tu mempertahankan baju-melayu-masuk-dalam dia tu. Berpeluh-peluh dia pertahan hak dia. Last-last dah tak tahan, Ustazah Syarifah bagi cubit sepam dekat perut budak tu. Peh. Gua pulak jadi ngilu bila bayangkan dia punya cubit tu.

Meleleh air mata gemuk. Dalam sedu-sedan tu dia tarik la baju melayu dia tu, keluarkan dari samping. 

Mata gua pulak berair nak tahan gelak bila rupanya dia pakai baju kurung perempuan kepunyaan kakak dia. Paatutla taknak keluarkan baju. Dia punya labuh baju kurung sampai tutup samping. Peh! Merah-merah muka budak tu tahan malu. Kali ni gua tengok Ustazah Syarifah pulak yang menggelabah suruh budak tu masuk tandas. 

Gua terbayang pulak macam mana kakak dia buka beg nak salin baju, tapi tengok baju adik dia. Ini kes sama saiz la ni.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan