setegram

Instagram

14.2.13

SABUNG KAKI


Masa gua kecil dulu, gua suka membaca sambil meniarap. Sambil baca-baca tu gua selalu angkat kaki gua sekali. Gua nak sebut pun tak tahu macam mana tapi ada orang panggil 'sabung kaki'.

Haa..macam ni la nama dia sabung kaki.

Abah gua cukup pantang kalau nampak gua tonjang kaki. Memang tak kasi can punya. Kalau dia tak tendang kaki tu, dia mesti bagi sound tepek punya. Abah gua kata kalau suka sabung kaki, nanti mak bapak mati. "Kaki tu jangan menyabung, kang abah mati karang macam mana?"

Gua yan gmemang rebel sedari kecil memang tak puas hati bila orang bagi alasan tak munasabah macam tu. Sekali sekala tu time gua baca buku, gua tersabung kaki. Bila dah tersedar tu, cepat-cepat gua pergi dapur tengok Ma gua. Sihaaat je bikin karipap minum petang. 

Ada sekali tu gua tersabung kaki. Bila dah tersedar, gua jadi dedor. Cepat-cepat gua telefon ofis abah gua tanya khabar. Bila dia kata ok je, gua letak balik telefon. Jenis gelabah.

Bila kes kaki menyabung ni sampai ke Persatuan Pelepak Belakang Stor Sukan Sekolah (PPBSSK), ramai yang setuju. Ada juga yan tak setuju. Ada member gua beritahu yang sepupu dia, budak bandar suka sabung kaki masa baca buku. Bapak diorang tak marah pun.

Masa tu gua berfikir yang budak bandar ni memang gamble gila. Selamba sabung kaki dekat rumah. Memang trend budak bandar gua fikir masa tu. Kalau zaman sekarang ni mesti ada hashtag  #sabungkaki.

***

Bila dah berakal sikit barulah gua tahu yang gua ni merebel tak tentu pasal. Faslafah dalam sabung kaki adalah berkenaan adab orang Melayu. Bodoh betul gua. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan