setegram

Instagram

14.2.15

MUAR


29/1/2015
Always be my baby (Mariah Carey)

Tengah sedap-sedap aku layan lagu Mariah Carey di komputer, Ah Yap datang ke mejaku. Potong stim betul.
" Weh, minggu depan saya mahu cuti. mahu pergi Melaka. Best kah Melaka?"

Nampak sangat Ah Yap tak study langsung pasal Melaka. Dia yang nak pergi, lagi tanya aku best ke tak. Tapi bila dia tanya macam ni, maknanya dia tengah study lah ni.

" Melaka? Hmm ok la. Best juga. Banyak tempat boleh pergi. Kalau kau suka muzium, lagi puas hati. Dekat sana aku rasa ada dekat 50 biji muzium." Aku main tabur je kata ada 50 biji muzium.

"Berapa lama kau stay sana?" aku tanya.
"Emm..5 hari?"
"5 hari? lamanya. Kalau macam tu kau pergi jalan ke Muar sekali lah. Sebelah Melaka saja."

Dia termenung sekejap.

"Muar? Apa ada dekat Muar? Saya macam tak pernah pergi Muar lah."
Pling! Tiba- tiba aku berubah menjadi duta pelancongan Muar.

"Haa..kalau kau nak tahu, Muar ni umur dia lebih tua dari Melaka. Bangunan dia lama-lama kebanyakkannya. Dekat Muar ada sungai yang besar gila. Bot-bot nelayan semua parking dekat situ. Waktu malam cantik tau."
"Pasal makan kau jangan risau. Muar ni orang kata syurga makanan. Kau tengok lah badan aku. Mee Bandung, Mee Rebus, Satay pagi, Soto, Otak-otak. Kalau makan Cina power dekat sana Rice Ball. Senang cerita semua ada la dekat Muar. Mak bapak je yang tak ada.

Tiba-tiba Yap tarik muka.

Eh aku salah cakap ke? Ke mak bapak dia duduk Muar?Eh.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan