setegram

Instagram

23.4.14

TUNGGU


Hati Tosiman sudah terasa tidak sabar untuk menelefon ibunya di kampung. Ada khabar gembira yang mahu diberitahu. Setelah enam bulan di bumi Malaysia ini,  majikannya bersetuju untuk menaikkan gajinya sebanyak Rm 5 dan jumlah gaji hariannya sudah menjadi Rm 35 sehari. Rasa syukur yang tidak terhingga menderu deru masuk melekat di lubuk hatinya. Dan rasa gembira ini mahu sekali dikongsikan bersama ibu tersayang yang berada di kampung.

Malam itu,  hujan mulai turun dengan santun sekali. Tidak terlalu lebat,  dan tidak juga terlalu renyai. Angin meniup lembut ke muka Tosiman.

Usai mandi dan makan malam,  Tosiman duduk di hujung pangkin di kongsi usangnya. Dicapai telefon yang berada di poket kiri seluarnya. Tosiman mendail nombor telefon bapa saudaranya yang dipanggil kakek. Kakek tinggal di sebelah rumah ibunya. Jadi,  dialah yang menjadi pengantara untuk Tosiman dan ibunya,  lantaran ibunya yang tidak memiliki telefon bimbit,  mahupun telefon rumah.

Ada bunyi deringan di hujung talian.
"Hello,  assalamualaikum kakek. "
"Wa'alaikumsalam, siapa di sana?" Kelihatan kakeknya seperti sedang menguruskan sesuatu. Acuh tidak acuh jawapannya.

"Saya ini, Man. Ibu ada di rumah? Mau bicara samanya sebentar?

Sunyi di hujung sana.

"Hello,  hello?  Kakek? "
"Hello,  kakek? "

"Iya. Aku masih di sini."
"Mengapa kamu diam saja,  kakek? "

Kakek diam lagi. Tidak lama kemudian dia menyambung.

"Man, ibumu kemalangan baru sebentar tadi. Dia terjatuh semasa meniti jambatan pulang ke rumah. Sekarang kami semua masih mencarinya. " panjang lebar kakek menerangkan keadaan sebenar di sana.

Bagai mahu meletup jantung Tosiman mendengarnya.

"Apa?? Ibu hilang?  Bagaimana?  Bagaimana boleh jadi begini kakek? "

"Hujan lebat di sini dari siang. Sungai menjadi dalam dan deras.  Ibumu pula mahu ke kedai membeli gula. Dan di dalam perjalanan pulang,  dia ditimpa kemalangan. Harap kamu bersabar ya Man?"

"Ya Allah,  kenapa jadi begini,  kakek.. "suaranya sudah hampir tenggelam dalam tangisan. Antara dengar dan tidak. Tosiman menangis di dalam telefon seperti anak kecil. Kakek hanya mendiamkan diri sahaja. Memberi ruang kepada Tosiman untuk beremosi seketika.

Lemah segala sendi Tosiman mendengar berita yang amat mengejutkan itu. Terbit rasa kesal di hatinya kerana meninggalkan ibunya keseorangan di kampung,  semata mata mahu mengejar cita citanya.

Tosiman merasakan dirinya tidak berguna kerana tidak mampu berbuat apa apa. Hendak pulang, simpanan masih belum mencukupi. Dirinya baru sahaja berada selama 6 bulan di bumi bertuah ini. Dia hanya dapat mengirimkan doa kepada yang di atas sana, agar melindungi ibunya.

***

Tunggu sekejap wahai kasih
Tunggulah sampai hujan teduh
Mari ku dendang
Jangan mengenang orang jauh

Tosiman duduk berteleku memeluk kakinya. Air matanya deras mengalir. Terasa sungguh dirinya yang tidak berguna. Mahu saja dia meminta pada Tuhan agar mematikan sahaja dirinya sekarang juga,  agar tidak lagi menanggung seksa begini. Matanya terus menenung kosong malam pekat yang dihiasi hujan. Bunyi bising dari atap zink yang ditimpa hujan ibarat gelodak hatinya waktu itu. Serabut.

Ya Tuhan,  selamatkan ibuku.

Jangan pula
Jangan tinggalkan daku sorang
Tunggu sekejap kasih

Tunggu. Tunggu, ibu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan