setegram

Instagram

23.4.14

PERIHAL NIAGA

Sekitar 2010, aku pernah menjual majalah di kedai aku. Sukarnya nak mendapatkan bekalan majalah seperti Mastika, Ujang, Gila- Gila, Wanita dan banyak lagi. Ini kerana pusat pengedaran majalah di Muar hanya berurusan dengan kedai- kedai besar sahaja. Kedai macam aku ni diorang tak layan.

Mujur aku berjumpa dengan satu kedai mamak menjual majalah. Nama dia Lucky Star. Selepas aku ejas- ejas, dia beri aku harga kurang 30 sen dari harga pasaran untuk satu majalah. Kalau tak habis atau sudah keluar keluaran yang baharu, aku boleh memulangkan kembali untuk ditukar dengan majalah yang terkini.

30 sen untuk satu majalah? Mana cukup untuk tanggung kos. Pergi ke kedai dia sahaja sudah dekat 20 kilometer. Aku pun terfikir macam mana kedai yang lain, yang ambil daripadanya dengannya juga dengan harga yang sama (mungkin) boleh mendapat untung dengan 30sen per majalah itu.

Aku hanya bertahan menjual majalah tersebut lebih kurang enam bulan sahaja selepas aku merasakan perbuatan itu hampir sia-sia.

***
Setiap hari aku pulang ke rumah, aku akan exit di KLIA dan melalui satu papan iklan Air Asia 'Big'. Besar gila muka Tony Fernandes dekat papan iklan itu. Disebabkan aku hari-hari nampak muka Tony tu, membuatkan aku terfikir, macam mana dia boleh kaya macam Qarun begitu pantas, sedangkan tiket yang dia jual kadang seposen sahaja.

Disebabkan hari- hari aku fikir, aku rasa aku dapat jawapannya:

1. Konsistensi adalah penting untuk perniagaan jenis runcit. Jual majalah memang lambat kaya, tetapi disiplin dan konsisten menyebabkan mereka kaya.
2. Majalah hanya sebagai pelaris. Mereka turut menjual produk sampingan yang untungnya lebih kasar di kedai.
3. Air Asia tidak menjual tiket murah. Mereka menjual kebahagiaan kepada pelanggan, walaupun kadangkala dalam plane ada lalat.
4. Marketing. Air Asia tidak takut untuk berbelanja besar untuk pengiklanan. Lambat laun iklan itu akan mempengaruhi orang, macam aku contohya.

Begitulah kisahnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan