setegram

Instagram

23.4.14

PERIHAL SARAWAK

Aku baru selesai menonton Majalah 3 tadi.

Kisah tragedi bot karam di Sarawak yang mengorbankan 11 orang adalah satu contoh terbaik bahawa negeri negeri di Malaysia Timur juga harus diberi kemudahan yang sama rata, sama seperti kemudahan di Malaysia Barat.

Memanglah ada yang mengatakan bahawa negeri di Malaysia Timur seperti Sarawak terlalu besar untuk dibangunkan.  Tetapi takkanlah sebatang jalan raya yang ada 'rupa jalan raya ' dan jambatan penghubung tidak dapat disediakan?

Kisah tadi juga menceritakan pengalaman penduduk yang ingin ke bandar besar (Sibu contohnya) terpaksa meredah denai kecil sebelum menjumpai kawasan estet. Bertapa susahnya untuk berurusan di bandar. Itu belum cerita kos hendak ke bandar menaiki bot dengan kos minyak mencecah hampir rm400.

Benda ini juga menyebabkan kukuhnya alasan untuk tidak daftar surat beranak,  buat IC,  jual IC,  seludup barang,  jual benda haram dan banyak lagi.

Past is past. Abdul Taib Mahmud, biarlah dia duduk bersandar di rumahnya, makan nasi sampai kenyang. Moga legasi kerajaan Sarawak yang baharu akan lebih berkebajikan.

Ngap Sayot dari Malaysia Barat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan