setegram

Instagram

4.10.13

TELESISWA

Pernah dengar perkhidmatan Telesiswa? Sekarang pun wujud lagi kan. Selalu benda ni dipasang oleh brader Telekom di asrama-asrama, untuk memudahkan mereka mintak duit belanja dengan mak bapak. Lepas tu dah dapat duit pergi belanja makwe makan dekat kantin. Setan.

Masa mula-mula telefon Telesiswa dipasang di asrama aku dulu, budak-budak semua jakun. Telefon takde slot nak masukkan duit. Bila kita angkat gagang, ia akan bersambung ke operator. Nasib la dapat operator lelaki ke perempuan. Asrama aku memanjang operator perempuan je yang jawab. Lepas tu kau cakap la nak sambung ke nombor mana, siapa nama. Bil telefon nanti masuk dalam bil rumah mak bapak.

Disebabkan telefon Telesiswa ni letaknya di balik dinding Bilik Neraka, tangan pun asyik la gatal nak buat panggilan. Sikit-sikit angkat gagang nak cakap dengan operator. Kadang-kadang operator sampai merayu tolong jangan call lagi. Penat dia nak melayan.

***

Satu hari tu, poket aku betul punya nipis. Nak beli apa dekat kantin pun tak boleh. Hari tu pula aku terpaksa mengadap ikan masak pindang yang tuhan saja tahu bertapa tak sedapnya rasa dia. Kombo sayur dia pula taugeh sperma yang kepala besar tu. Aku memang tak boleh blah betul dengan taugeh sperma ni. Bau dia mual. Jadi terpaksa lah aku berlapar sampai malam.

Balik dari berzohor di surau, aku tak buang masa terus capai gagang Telesiswa. Aku nak telefon abah minta duit. Minta-minta petang nanti dia datang hantar duit.

"Hello, boleh tolong sambung ke nombor rumah saya?"
"Berapa nombor ye?"
"06 bla bla bla"
"Siapa yang bercakap ni ye?"
"Anak tuan rumah. Cepat sikit ye, saya dah lapar ni."
"Sebentar ye.."

Aku menanti penuh harapan. Dan perut yang menggigil.

"Hello." Satu suara garau di hujung talian. Aku cam betul. Suara abah aku. Memanglah, dah tadi aku kata nak cakap dengan abah aku.

"Abah, Adib ni. Nak mintak duit sikit bah. Dah tak ada ni."
"Haa. Itulah kau. Time tak ada duit barulah nak telefon. Bila kaya, haram tak tanya khabar."

"Err..boleh ye Bah? Adib janji belajar bersungguh-sungguh sampai masuk universiti."
"Hmm. ye lah." Ringkas dan tegas.

Macam tu sekali dia punya janji bila perut dah lapar.

Malam tu aku makan besar. Mee Goreng telur mata, air botol dan take away burger daging.

Sambil kepala sibuk fikir macam mana jalan paling senang nak masuk universiti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan