setegram

Instagram

21.10.13

RUMAH SEKSYEN 12


Siapa yang duduk Shah Alam rasanya tahu tentang sebuah banglo di SS12. Banglo yang dikatakan tak pernah siap pembikinannya. Sebab setiap kali nak install tingkap, mesti pecah. Mungkin tuan rumah tu dah fed up, dia tak jadi duduk di rumah tu.

Pernah satu musim tu, tahun 2005, kami semua tengah kemaruk nak cari hantu. Ini semua penangan Uncle Seekers la ni. Kali ni nak main dekat-dekat je. Jadi kami bercadang ke rumah tersebut. Perjalanan dari Padang Jawa dilakukan pada pukul 2.00 pagi. Kalau diikutkan, suasana di taman itu tidak lah berapa seram. Lampu jalan banyak. Cuma di lorong rumah itu sahaja yang sedikit gelap.

Secara kebetulan, sampai sahaja kami di sana, ada satu geng dari Klang pun nak masuk rumah itu. Ok juga la, ramai sikit. Tapi bila nak masuk ke dalam rumah tu, ramai yang enggan join. Jadi tinggallah aku, Toyol, Bond siapa lagi aku lupa. Adalah 5-6 orang termasuk geng Klang. Yang lain semua melepak dalam kereta hisap rokok.

Panjat pagar rumah tu dah satu hal. Tinggi yang amat. Gelap pula masa tu. Aku panjat pagar dari sebelah tepi. Turun sahaja dari pagar, rupanya sikit lagi aku nak terjatuh ke  dalam kolam renang tak ada air. Kalau jatuh tadi, memang naya.

Sekarang aku berada di dalam kawasan ruang tamu rumah. Memang sah tidak lengkap pembikinannya. Tingkap ada kesan pecah, lantai tak lengkap bermozek, daun pintu aku tak pasti hilang atau kena curi. Pokok menjalar di sana sini. Seram juga la.

Salah satu cara untuk mengesan entiti ialah berdiam diri. Itu cara yang paling murah la. Jadi kami duduk mencangkung dan mematikan diri, sesenyap yang boleh.

Di hujung sesi, aku ada terdengar bunyi dentingan jam. Jam dari jenis Grand Old Man aku rasa. Jam yang ada bandul tu. Terdiam sekejap aku jadinya. Cepat-cepat kami keluar dari situ.

Kami semua bersepakat bahawa bunyi jam tadi datangnya dari rumah jiran sebelah. Dan rumah ini tak ada hantu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan