setegram

Instagram

23.10.13

REDO

Minggu lepas semasa membuat inspection di rumah-rumah kompeni aku, aku ada memberi beberapa komen tentang kemasan bangunan. Dinding yang retak telah dibetulkan tetapi kemasannya tidak sempurna. Lalu aku menulis di dinding 'redo' (buat semula) agar kelihatan lebih kemas dan sedap mata memandang. Banyak rumah juga aku tulis perkataan 'redo' ni.

Pagi tadi aku datang semula untuk kerja re-inspect. Aku lihat kerja yang aku suruh masih tak buat. Malah perkataan re-do tu masih ada berconteng di dinding. Aku panggil supervisor bertanyakan hal ini. Ok, supervisor mengaku tak masuk rumah buat double check. Dia serah bulat-bulat dekat mamat Indon tu. Nama Indon tu Kozin. Eceh macam orang Yugoslavia pula nama. Dia budak baru dekat site sini.

"Kozin, apasal kau tak repair semua ni. Aku nak close ni."
"Abang yang tulis 'redo'. Saya biarkan saja la. Maknanya abang 'redo' la kan?

Aku rasa aku salah dengar.

"Kau cakap balik apa tadi?"
"Redo."
"Redo tu apa?"
"Redo la bang. Redo, redo (redha)" jelas Kozin sambil buat gaya letak tapak tangan di dada.

Kecil dewasa kecil dewasa aku tengok Kozin ni. Redha kepala hotak kau. Kena hantar balik Madura juga ni karang.

Aku tak redha selagi kau tak redo.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan