setegram

Instagram

22.10.13

PERTAMA KALI

Aku tak pernah suka bila berjauhan buat pertama kali dengan keluarga. Dah banyak kali aku kena, tetap tak suka. Sekurang-kurangnya pada hari pertama. Sebab selalunya hari kedua aku dah ada kawan dan dah ok. 

Aku masih ingat kali pertama aku berjauhan dengan keluarga adalah masa kena duduk asrama di sekolah Tun Perak. Tengahari tu abah kemas loker aku. Mama susun baju aku. Kemudian abah pasang mangga loker 2-3 biji, yang aku tak berapa lama kemudian kena kopak sebab kunci hilang. Menjelang petang abah dan mama balik, aku rasa keseorangan. Malam tu, aku menangis sorang-sorang atas katil (aku duduk katil atas.) Menangis sebab tak pernah kena tinggal.

Bila masuk sekolah teknik, aku duduk di rumah sewa di Solok Bukit Piatu. Rumah Mak Melah. Kami berempat masa tu. Malam tu aku tidak lah menangis macam aku tingkatan satu dulu, tapi mata aku terkebil-kebil fikir apa akan jadi esok hari. Nasib baik hari pertama aku diceriakan oleh penjaga, Mak Melah. Dia baik. Sewa bilik dekat rumah dia memang best. Bangun pagi dah ada sarapan. Balik sekolah makan tengahari pun dah siap. Makan malam pun sama. Macam hotel.

Lagipun Mak Melah ada anak dara 2 orang yang tinggal sekali dalam rumah tu. Bukan anak dara sebenarnya, tetapi pangkat kakak-kakak. Seorang kerja kilang, seorang belajar di USM. Kadang-kadang bila bangun terawal sangat, kami ternampak kakak tu berkemban pergi mandi. 

Mat Ramat dan Topek selalu mandi lama selepas itu, sampai kami terlewat ke sekolah.

Bila masuk Diploma di Seri Iskandar, semua student tak duduk di hostel. Masa tu hostel hanya ada di UiTM Manjung sahaja. UiTM Seri Iskandar baru sangat masa ni, dalam proses penambahan. Semua student lelaki kena duduk di bangunan JKR. Macam rumah flat , berlatarbelakangkan hutan belantara yang aku saspek ada nyamuk gajah. Aku masa tu adalah second intake student. Abah aku lagi best masa tu. Lepas register, dia letak aku dekat flat tu, terus dia blah. Geram betul aku.

Aku dapat bilik di tingkat dua, berkongsi dengan budak QS semester dua. Satu muka pun aku tak familiar dekat situ. Dah la semua nak cakap slang-slang. Cakap Perak, cakap Pahang, cakap Kedah paling ramai. Ni aku nak cerita bilik aku ni. Aku dapat bilik belakang, paling sempit. Aku rasa tu sebenarnya setor. Ada katil dua tingkat. Almari besi satu. Tetapi aku seorang sahaja di situ. Tak ada kawan. Kipas tak ada. Bilah tingkap pula banyak yang hilang.

Aku pun tak tahu macam mana aku boleh kebal duduk dalam bilik tu. Penuh nyamuk, sunyi. Malam pertama aku tidur dengan air mata bertakung. Rasa macam kena buang keluarga.

2 malam selepas tu aku dah tidur bilik member dah. Sampai hujung semester.
Waktu degree? Biasa-biasa je. Haram tak sedih. Seronok kemain.

Habis belajar, aku dapat kerja pertama yang mengikut bidang. Kerja pertama aku, tu ha buat German Malaysian Institute di Bangi. Dekat belakang UKM. Kompeni tempat aku kerja ni baik sikit, dia bagi rumah. Ada 2-3 orang kawan belajar dulu juga kerja di sini.

Tapi berdebar tetap berdebar. Langkah pertama aku masuk ke rumah tu disambut oleh seorang Cina berkacuk Siam bertubuh gemuk. Aku keliru pada mulanya tentang identiti dia. Dia boleh cakap Cina, tapi muka macam Melayu, ada tatu Siam, cakap slang Kedah. Cakap bayak pulak tu. Kemudian aku baru tahu dia tu pomen dekat site.

Malam tu aku tak tidur langsung, takut dia apa-apakan aku. Itulah pertama kali aku tidur serumah dengan orang ada tatu yang berperangai kasar. Last-last dia jadi kawan, nak tukar minyak hitam kereta je panggil dia. Free. Cuma aku tak suka dia suka paksa main snuker dengan dia. Dah la asyik main bola letup sampai terpelanting keluar table.

Eh penat lah. Nanti lah sambung.

1 ulasan:

  1. rumah mak melah dekat ke dengan sekolah teknik tu? ade nombor telefon dia tak?

    BalasPadam