setegram

Instagram

8.10.13

SATE LALAT RAHMAN


Detik 1 pagi yang ditunggu menjelang tiba.

Hati Rahman masih gundah gulana. Entah betul atau tidak perbuatan yang akan dilakukannya ini. Kalau diikutkan hati, mahu saja dia tinggalkan bilik ini dan pergi tidur. Tetapi hati yang sebelah lagi pula kuat untuk menyaksi sendiri benda itu.

***

Petang sebelumnya, kecoh asrama tentang kehilangan beberapa harta milik pelajar. Sebenarnya kejadian seperti ini sudah berlarutan semenjak dua minggu yang lalu. Hilang wang di dalam almari yang berkunci, hilang selipar, hilang tuala. Hilang seluar dalam ada juga. Tetapi bab seluar dalam tu bukan hilang, tetapi salah letak. Tahu-tahu saja dah kering mengeras terperosok di bawah katil, atau di ampaian akibat lupa nak ambil.

Ramai budak kata ini perbuatan makhluk bernama toyol. Rahman, selaku budak bandar dari KL tak percaya dengan benda-benda macam ni. Dia lebih yakin kalau ada orang kata perbuatan ini kerja budak-budak nakal yang kurang iman di dada. Atau kurang perhatian keluarga. Mana mungkin ada makhluk toyol di zaman begini. Tetapi ramai juga yang membuat muka jelik apabila Rahman menyaggah sombong begitu. Belum jumpa lagi, boleh la sembang macam-macam.

Zam-Zam, senior atas setahun dari Rahman, dengan tenang menghampirinya.

"Man, kau tak percaya ada toyol?"
"Benda tak wujud kenapa aku nak percaya, bang?" Rahman menjawab. Bernada sedikit angkuh.
"Kalau macam tu, malam ni kau buat lah sate lalat. Pasti kau percaya selepas nampak toyol."
"Sate lalat?"
"Ya. Sate lalat."

Zam-Zam menerangkan secara terperinci bagaimana untuk membuat sate lalat, alat yang digunakan untuk memanggil toyol. Lalat sebanyak tujuh ekor ke atas (berbilangan ganjil) harus dicari. Kemudian lalat-lalat tersebut haruslah dicucuk dengan lidi penyapu. Buat lah beberapa batang unuk menjamu toyol tersebut. Yang penting setiap cucuk itu mestilah tujuh ekor kesemuanya, atau berbilangan ganjil.

Untuk memanggil toyol pula, haruslah berada di dalam kawasan yang gelap dan sunyi, sambil mengibas-ngibaskan sate lalat tersebut sambil memanggil dengan nada memujuk 'sate lalat, sate lalat'. Upacara menyeru itu haruslah dibuat di dalam kedudukan bersila, dan tidak berbaju.

Setelah faham butirannya, maka bergegaslah Rahman ke dewan makan untuk mencari lalat. Bukan perkara sukar baginya mencari lalat di dewan makan. Tunggu sahaja berhampiran tong sisa makanan. Meliar lalat dan langau di situ sebelum diambil oleh seorang apek tua untuk diberi kepada itik dan babi peliharaannya.

Zap, zap, zap. Rahman dapat mengumpul kira-kira 25 ekor lalat, dan beberapa ekor nyamuk juga. Tak sabar dia hendak membikin sate. Dicarinya pula bilah-bilah lidi. Kemudian dicucuk lalat tersebut dengan berhati-hati. Nah, sate lalat sebanyak 3 cucuk sudah siap.

***

Di satu sudut setor di asrama tersebut.

Stor yang dipenuhi dengan almari lama dan tilam-tilam lapuk dan berlubang.

Rahman duduk bersila dengan tenang. Tiada siapa menyedari akan perbuatannya itu. Koridor asrama pun sudah bergelap waktu itu. Kebanyakkan pelajar sudah masuk tidur. Sesudah masuk di dalam setor tersebut, dia mengunci rapat pintu dari dalam. Rahman membuka baju. Kemudian, dengan berhati-hati dia mengeluarkan sate lalat yang dibungkus elok di dalam lipatan surat khabar.

"Sate lalat..sate lalat..sate lalat..sate lalat"

Dalam keadaan setor yang gelap, sunyi dan hampir tiada bunyi ini, pendengaran Rahman menjadi sangat tajam. Matanya cuba dibeliakkan sebesar mungkin. Tapi hampir tidak nampak apa-apa. Udara pula ibarat terkepung dan statik di dalam setor, menyebabkan bau hamis lalat bercampur bau sisa makanan menerawang dan hampir memuntahkan Rahman. Tetapi dia cuba bertahan.

"Sate lalat..sate lalat..sate lalat..sate lalat.." Dia memanggil tanpa jemu. Berpeluh jangan cerita.

Tiba-tiba telinga Rahman menangkap satu bunyi di dalam bilik setor tersebut. Kreeok...

"Eh, apa pula ni?" bisiknya dalam hati.

Bunyi seperti pintu almari dibuka. Seraya Rahman berpaling dan cuba meninjau. Tetapi apa yang dilihatnya hanyalah gelap yang pekat. Dia cuba terus merenung ke arah bunyi tersebut datang dan mematikan diri semaksima mungkin. Barangkali waktu ini, jantungnya berdegup pun dia boleh dengar. Sementara itu, perbuatan mengipas sate lalat sudah lama dihentikan.

Bunyi tadi semakin jelas. Rahman cuba memasang telinga sefokus mungkin. Dia dapat menangkap bunyi seperti benda terjatuh ke atas lantai. Kemudian bunyi kain diseret.

Kemudian bunyi nafas yang berat dan tersangkut-sangkut. Cukup untuk membuatkan Rahman merasa menyesal berada di dalam setor tersebut. Bau bangkai yang busuk dan bau lumpur mula silih berganti mencucuk hidung Rahman. Dia masih lagi menggagahkan diri memerhati sedari tadi. Tidak sedikit pun dia berpaling.

Dalam keadaan cahaya yang sangat sedikit itu, akhirnya dia dapat menangkap satu susuk. Di atas lantai di hadapannya. Susuk tersebut seperti menuju ke arahnya. Rahman bertambah cemas. Entah kenapa dia tidak dapat bersuara dan bergerak. Dia pasrah sementara susuk itu sudah berada di hadapan silanya.

***

Asrama kecoh tentang kehilangan Rahman. Sudah seminggu tidak dijumpai. Ibu bapa Rahman pun sudah diberitahu. Ada desas-desus mengatakan Rahman panjat pagar sekolah. Tetapi tiada siapa dapat mengesahkan berita tersebut.

***

Rahman berasa sangat lemah. Badannya sudah kehilangan banyak tenaga. Dan dia masih tidak dapat meloloskan diri dari susuk yang memeluknya dengan erat di dalam almari di setor asrama.

Dia berserah sahaja. Mungkin ajalnya akan sampai sebentar nanti. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan