setegram

Instagram

7.10.13

MENJEJAK TANAH

Masa aku darjah enam dulu, aku dan beberapa rakan pernah buat kerja gila. Balik sahaja dari ko-kurikulum pengakap pada hari Sabtu, hati membuak-buak nak merayap. Time tu, hanya hari Sabtu je Abah aku bagi naik basikal ke sekolah. Hari lain kena naik motor dengan dia.

Jadi pada hari tu, aku, Bart Bachik, Niko, Farhan, Eddy Roslan dan beberapa yang lain merancang nak merayap jauh sikit. Setakat pergi taman-taman sebelah dah tak adventure dah. Jadi kami pun kayuh la basikal. Ikut tayar la mana nak bergerak.

Jalan punya jalan, aku dah sampai dekat sempadan Melaka dah, Sungai Rambai. Masa tu mercu tanda Kesang, Beca Besar tu belum wujud lagi. Tapi ada gambar Sang Kancil besar dekat sempadan sungai tu.

Itu adalah perjalanan yang paling jauh pernah aku kayuh pada masa tu.

Sampai saja di situ, kami dah kucar-kacir tak tahu nak buat apa. Bart Bachik dah resah takut kantoi dengan bapak. Jadi, kami putuskan untuk berehat sebentar sebelum pulang semula ke Muar. Kami pergi la melepak di sebuah wakaf yang dicipta khas untuk makwe-pakwe berendut.

Dekat wakaf tu, aku nampak la ada beberapa contengan dan vandalisma. Samada menggunakan liquid paper ataupun toreh pakai pisau. Ada yang tulis 'Mamat love Ramlah', 'Sayang Abang Zam', '20 Februari tarikh keramat' dan macam-macam lagi la. Pelik jugak diorang pergi dating bawak liquid paper. Niat pergi dating tu je dah tak betul.

Eh, aku bukan boleh nampak benda-benda macam ni. Sebagai seorang yang mementingkan sejarah dan arkib, aku dan rakan berbincang apa benda yang kita kena buat untuk menunjukkan kita dah sampai dekat Melaka. Liquid, pisau apa semua mana bawak. Bincang punya bincang :

TUIH! TUIH! TUIH!

Kami sepakat mengambil keputusan untuk meludah sahaja di atas bangku wakaf itu, sebagai tanda dah jejak tanah. Bart Bachik mengumpul sejumlah ludah yan agak besar untuk menunjukkan dialah ketua rombongan.

Kalau kira balik, umur ludah kami tu dah 19 tahun. Kalau ludah tu manusia, dah masuk Universiti dah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan