setegram

Instagram

30.7.13

MANTERA


Abah aku ada satu mantera ajaib.

Masa aku kecil dahulu, aku jenis yang agak nakal. Dan seperti anak nakal yang lain, kadangkala aku tersepit jari, terhantuk kepala, benjol di sana sini. Jadi apabila aku menangis, abah akan panggil aku dan dia akan mandrem:

'Tungku tangkal balik pintu, budak nakal memang begitu'

Kemudian dia akan meniup, kadangkala mengulum jari aku yang bengkak. Mungkin agak menggelikan. Tetapi sebenarnya ia menenangkan.

***

Tungku Tangkal Balik Pintu
Budak Nakal Memang Begitu
Fuuhh!!

Itu juga lah yang aku nyanyikan, dengan nada tertentu, setiap kali Afinna menangis tatkala kepalanya terhantuk dinding, jari tersepit, atau terjatuh dari kerusi.

Dan setiap kali aku bacakan 'mantera' itu, selalunya dia akan berhenti menangis, menjadi cool dan tak lama kemudian bermain seperti biasa.

Hebat bukan?

Ada juga orang kata aku mengajar anak aku perkara syirik. Tetapi sebenarnya secara psikologinya, aku mengajar Afinna memandang bapanya seorang yang sentiasa bersifat  melindungi, menyayangi, superior, dan penenang jiwa. Secara tidak langsung, rasa hormatnya kepada ibubapa akan datang dalam dirinya.

Dan aku yakin sangat anak aku mampu berfikir seperti aku apabila dia besar kelak, yang sebenarnya mantera itu bukanlah ajaib.

Tetapi tiupan kasih sayang dan pelukan itu yang menyembuhkan dan melupakan kesakitan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan