setegram

Instagram

11.9.14

6 BULAN

Malam tadi aku belek belek gambar lama dalam hard disk. Jumpa gambar lama rumah sewa padang jawa, gambar kerja dekat segamat,  gambar kahwin aku. Ada satu folder tu simpan gambar kedai photostat aku dulu.

Sedih tengok gambar tu. Sebab kedai tu dah tak ada. Kedai tu dulu sale dia pelik pelik.  Paling teruk,  aku pernah dapat sale 30 sen je hari tu. Sampai tak boleh tidur aku malam tu terkenangkan 30 sen tu. Pernah juga satu malam aku dapat sampai 700-800. Ah pelik lah.

Tapi,  dalam banyak banyak kerja aku buat, tetap tak setabah masa aku kerja di Segamat dulu.

Aku pernah kerja gaji sangkut selama 6 bulan.

Aku pula ada bela Bangla dalam 7-8 orang masa tu. Hari hari tanya aku pasal gaji.  Nak jawab macam mana pun tak tau sebab kompeni memang tengah sengkek masa tu. Nak suruh diorang buat kerja pun serba salah. Tapi kena buat jugalah sebab takde progress,  takde payment.

Teruk masa tu. Kompeni hanya bagi duit makan dan petty cash untuk jalan kerja je. Selalu juga kami makan roti dengan telur scramble buat makan tengahari. Malam kadang kadang miss soru.

Tetapi kehidupan yang macam zombie selama 6 bulan tu banyak ajar aku dari segala segi. Aku jadi pandai buat design jeti sebab tak mampu nak upah orang design, jadi pandai urus duit secara minimum, pandai kelentong masa meeting, pandai jual tanah, pandai edit gambar,  dan pandai masak nasi goreng.

Nasib baik kompeni baik hati.  Bila dapat payment terus bayar gaji tertunggak. Bila aku pergi rumah Bangla untuk bayar gaji (aku pegang gaji masa tu) diorang punyalah happy, terus ajak aku makan kari yang diorang masak. Tapi aku menolak sebab tak selera sangat bau dia. Kekeke.

Aku? Dapat gaji terus kahwin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan