setegram

Instagram

20.8.13

SIRI BERCAKAP DENGAN ABAH 11

Abah aku pantang betul kalau aku pergi keluar bermain tak ingat dunia. Kalau balik Mahrib memang menempah maut namanya. Hukuman yang selalu aku kena bila balik lewat ialah, menyiram pokok durian dan pokok manggis di dusun belakang rumah. Ada la setengah ekar.

Mengunakan fakta sains yag aku belajar dalam kelas Alam dan Manusia, aku selalu bertelagah pada abah yang pokok tidak menjalankan proses fotosintesis pada waktu malam. Jadi tiada gunanya menyiram pokok di waktu senja. baik aku siram diri aku, lepas tu boleh pergi makan nasi. Point tu je lah aku dok ulang-ulang pada abah, bagi dia faham tentang kejadian alam ni.

Abah mana peduli dengan semua benda pendapat sains ni. Siram tetap siram. Tak siram, duduk luar rumah sampai malam. Hendak tak hendak, terpaksalah aku tadah air dalam penyiram dan pergi siram pokok durian dan manggis yang aku rasa ada 20 batang kesemuanya. Hati terbakar siapa yang tahu.

Lagipun aku bukan suka sangat siram pokok waktu senja. Gelap. Karang disorok hantu tetek, siapa nak jawab?

Alah, aku tahu sebenarnya abah bukan nak suruh aku siram sangat pun pokok waktu senja. Tapi saja je nak bagi hukuman sebab langgar Maghrib.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan