setegram

Instagram

15.8.13

CILOK


Musim beraya ni, cerita jalan jem, highway sesak memang tak lari dari menjadi antara topik hangat selain daripada cerita bila nak tambah anak dan kuih raya power.

Aku berkunjung ke rumah rakan semasa raya tempoh hari. Bila dah duduk berborak, kami pun bercerita up kampung masing-masing. Masing-masing cerita kampung dia sesak la, jem 2-3 kilometer. Dalam bayak-banyak kisah tu, aku menceritakan pengalaman aku dari Muar ke Batu Pahat yang mengambil masa 3 jam. Gila.

Kawan aku memandang pelik. Dia tanya "Kenapa tak cilok ikut kiri?"

Aku merenungnya dalam-dalam. Kemudian aku mengusap wajahnya perlahan-lahan kemudian menampar laju-laju. Tapi itu dalam bayangan aku saja.

Aku balas "Ah, malas la aku nak cilok-cilok ni. Beratur je dah la." Dan topik perbualan beralih pula ke cerita Kacang Pool dan Mi Racun.

Aku sebenarnya bukan jenis yang bersopan santun apabila di atas jalanraya. Kadang-kadang aku memaki hamun juga orang yang bawa kereta slow semacam. Macam bawa dosa 3 trailer. Mencarut dalam hati ni memang tak terkira lah. Isyarat jari keluar juga kadang-kadang.

Tapi macam mana pun, aku tetap tak tergamak nak memotong di sebelah kiri, sebab pada aku hanya orang tak ada perasaan malu, tiada kesedaran sivik dan tak pergi sekolah je buat macam tu. Dan aku mungkin akan rasa malu gila bila dah potong kiri, nak masuk lorong kanan semula. Muka tebal betul masa tu.

Pelik betul macam mana kawan aku boleh muka rilek je memotong dan masuk lorong semula. Pakai topeng ke apa?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan