setegram

Instagram

8.7.17

Tazkirah JPJ

Dia macam ni Tuan Tuan,

Ekonomi Malaysia tak berapa cantik 2-3 tahun kebelakangan ini. Jadi kebanyakkan ahli keluarga di Malaysia bekerja, suami dan isteri. Suami dan isteri ini pula tidaklah semuanya bekerja di tempat yang sama. Ada suami yang kerja di hulu, isteri di hilir. Suami di barat, isteri di timur. Jarak tempat kerja juga ada yang sampai 20- 30 batu jauhnya.

Jadi para suami kebanyakkannya tidaklah memberi si isteri kesayangan ini memandu kenderaan seperti motosikal. Jadi diberikannya kenderaan empat tayar agar lebih stabil di atas jalan raya dan seperti kereta kecil, kereta besar, van. Tidak pasti pula jika ada suami yang memberi lori kepada isteri.

Jadi si isteri memandu kereta, si suami pula memandu motosikal, jika berbalik kepada keadaan ekonomi Malaysia yang tak cun  tadi tu.

Dan seperti kebiasaan, yang memandu makan jalan orang, yang lambat keluar simpang, yang lambat gerak sampai lampu merah semula, yang belok tiba tiba, yang kejap kejap brek, kejap kejap brek ni kebanyakkannya orang perempuan, yang kebanyakkannya juga si isteri Tuan Tuan yang memandu tadi lah.

Yang memotong ikut lorong kecemasan juga ada Tuan Tuan. Jangan ingat isteri Tuan Tuan tak ada yang pailang di jalan raya. Lorong kecemasan ni lelaki perempuan  manusia miskin kaya semua bergembira memotong ikut lorong kecemasan tau. Sampaikan kenderaan motosikal yang dipandu oleh si suami, terpaksa memandu di celah celah.

Begitulah kaedahnya setiap hari. Si suami orang terpaksa bertarung dengan isteri orang di atas jalan raya. Bukan sedikit yang mengalami kemalangan ya Tuan Tuan.

Jadi balik kerja nanti, Tuan Tuan cuba nasihatkan sikit isteri Tuan Tuan,  cuba risik risik ada ke dia pandu melulu, pandu melahu, kejap kejap brek kejap kejap brek ke, atau pandu ikut lorong kecemasan.

Haaaaaaa saya lama tak membebel ni ya Tuan Tuan.

#TazkirahJalanRaya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan