setegram

Instagram

18.6.16

#rumahsewakeduasaya

Memasuki tingkatan lima, saya dan rakan bepakat untuk menyewa sebuah rumah kampung berdekatan. Kali ini rumahnya lebih hampir dengan dengan sekolah, walaupun track rekod menunjukkan hampir setiap kali saya lewat ke sekolah.

Rumah kampung yang kami sewa ini besar. Rumah papan bertiang dan bertangga batu. Ada 3 bilik kesemuanya, memiliki dapur yang luas dan garaj untuk repair motor. Sewanya hanya rm150 sahaja. Tuan rumah pula dengan baik hatinya menyediakan dapur gas. Kalau tak silap peti ais pun ada disediakan.

Rumah ini memang betul betul rumah kampung. Lantainya kayu. Ada celahan untuk dibuat ashtray semasa main kad terup. Kalau waktu siang, panasnya bukan main lantaran tiada siling. Pasang kipas speed 100 pun belum tentu boleh kering peluh.

Hari hari awal menginap di rumah sewa ini amatlah menyesakkan. Pemuda kampung di situ tidak menerima kehadiran kami. Asal lalu rumah kami je dia akan pulas minyak motor kuat kuat. Lepas tu buat muka tak puas hati.

Kadang kadang kami geram juga, rasa nak ajak bertumbuk. Tapi bila fikir ini kampung dia, kami cuma marah dari dalam rumah saja.

Tapi satu hari tu ada seorang kawan saya sudah tidak tahan. Telinganya panas mendengar bunyi lalakan dari ekzos pemudah kampung. Berpuluh kali setiap hari. Merasakan dirinya diperlekeh, dia  mula berdepan dengan pemuda yang asyik lalu lalang di depan rumah kami.

Belum sempat bertumbuk, kami dipanggil untuk menghadap budak bujang yang juga menyewa tidak jauh dari rumah kami.

Malam tu kami semua satu rumah dan geng budak kampung duduk berkumpul di dalam rumah bujang tu. Brader tu nama dia aku dah lupa. Tapi malam tu dia tenang betul. Pakai seluar jean dan singlet rock. Pakai bangle besar jari kelingking.

Brader tu membebel entah apa benda tapi objektifnya adalah untuk mendamaikan kami. Agaknya sebab dia pun dah bingit dengar bunyi preng preng hari hari. Antara perkataan yang dia ada sebut adalah 3 line. Sampai sekarang aku ingat lagi. Dipendekkan cerita, kami budak rumah sewa dan budak kampung pun berdamai. Macam tu je secara tiba tiba.

Sejak dari hari itu, rumah sewa itu diisytiharkan rumah port lepas sekolah untuk budak teknik dan sekolah budak budak kampung. Lagi haru jadinya.

***

Selepas 5,6 tahun kemudian barulah aku tahu 3 line tu apa. Hmm.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan