setegram

Instagram

4.3.15

BERSALIN

4.3.2015
Joy of The World (The Carpenters)

Isteri sahabat saya baru bersalin pagi tadi. Riuh rendah dengan ucapan tahniah dan selamat berpuasa kepada sang suami. Mesej di telegram menderu deru masuk.

Teringat 5 tahun lepas sewaktu isteri hendak melahirkan. Saya ikut masuk ke dalam labor room. Kasihan melihatnya kena kontraksi. Peluh berbiji biji kelihatan di dahi berjurai ke atas bantal.

Saya menggenggam tangan isteri sambil memerhati dan memberi kata semangat. Sebenarnya saya tidak tahu hendak berbuat apa apa,  selain dua perkara itu. Kerana waktu itu kelihatan isteri saya bukan di dalam mood hendak berborak. Jadi saya hanya menggenggam,  memberi semangat sepatah dua dan memerhati dirinya mengerang kesakitan.

Adakalanya saya terlelap sesaat dua sambil berdiri.

Saat genting tiba. Seorang doktor, 3 orang jururawat dan saya di dalam bilik itu. Kami sama sama memberi semangat kepada isteri saya. Keadaan sedikit kelam kabut,  sehingga pada satu tahap saya mengelamun.

Blur. Sehingga ditegur oleh seorang jururawat.

Kemudian seorang nurse memberi arahan:
"Ok. Bila saya kata push,  awak teran kuat kuat ye. Sekuat hati. Ok sekarang,  PUSH!!! "

Saya turut menjerit PUSH!!  Dan saya juga turut terikut meneran diri. Hampir terberak rasanya. Mujur tidak berlaku.

Akhirnya isteri saya selamat melahirkan. Anak saya sihat dan hari ini sedang menikmati field trip ke Putrajaya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan